1 boemederboem uitgBoep01 kleur

Foto Uitgeverij Boem, links Alette de Groot, rechts Anke Smit

Anke Smit
Anke Smit studeerde Engelse Taal- en Letterkunde en Vertaalwetenschappen en werkte als vertaler en redacteur. Sinds 2000 is ze werkzaam op de NHL Hogeschool in Leeuwarden, waar ze als docent verpleegkunde en onderwijsontwikkelaar studenten wil voorbereiden op de realiteit zonder dat het ten koste gaat van hun bevlogenheid. Ze is medeoprichter van het Meer Generaties Huis in Haren en schrijft voor haar plezier proza en poëzie. Op zondag 29 mei is haar nieuwste boek Bo en de Boemerdeboem bij ‘Rondje Méér’ gepresenteerd. Deze atelierroute bestaat al enige jaren en voerde langs 14 Groningse en Drentse kunstenaars, onder wie Alette de Groot die het boek illustreerde.

2 boemerderboem logo rondje meer

Logo Rondje Méér

Sure
In 2009 richtten Alette de Groot en Anja Nutters in Haren een leerlingenkantine in van VSO Effatha Guyot. Nu presenteerde de Groot het boek van Smit bij WorldWideAnja, Harens startpunt van de atelierroute langs het Hoornse en Paterswolde meer. Nadat gasten in de tuin onthaald werden door Meinte Nutters, basgitaar en Thomas Vedder, basgitaar en zang, konden ze beneden in het woonhuis kijken naar Nutters’ objecten en schilderijen en geïllustreerde boeken van de Groot. Een wand werd gedomineerd door de 143x170 cm grote ‘Sure’, een rennende figuur van aaneengeschakelde gele vierkante verzekeringsplaatjes met blauwe, groene, rode of zwarte letters en cijfers. Dit originele wandobject hing in de uitwisselingstentoonstelling ‘View East View West’ in het Museum voor Moderne Kunst Erarta te Sint Petersburg. Het verbeeldt ‘Maakt het bewijs van verzekerd zijn dat je veilig bent?’, een reflecterende beeldvraag zoals eerder in haar ‘Plakt’ over plastic in de natuur. De vraag, titel en letters waren de enige taalelementen in de atelierexpositie, het beeldverband met gastexposant de Groot lag in het landschappelijke van Nutters schilderijen, of beter in de daarin ondergeschikte wolken, die in Bo en de Boemerdeboem hoofdrolspelers zijn.

3 Boemerderboem 450 px

Boekomslag

Bo
Het aandoenlijke, troostrijke verhaal voor kinderen en grote mensen die bang zijn voor onweer tekent zich in twintig bladzijden af. Bo is geïnspireerd op een meisje dat in Haren in de Biotoop woont. Anke Smit en Alette de Groot wonen er ook en zijn elkaars buren. In de Biotoop staan, op een acht hectare beslaande inspirerende groene plek, zeven door Carex beheerde gebouwen van het voormalig Biologisch Centrum van de RUG, nu woon- en werkruimte voor driehonderd mensen. Kunst, ambacht en creativiteit komen er samen. Het boek voor het meisje dat in het boek Bo heet riep zoveel herkenning op dat Smit en de Groot besloten een tweede, herziene druk uit te brengen. Voor dat doel bedachten ze uitgeverij Boep, nog zonder ISBN, en lieten hun 26 x 21 cm grote boek drukken bij De Marge in Groningen, waarna ze het met een cahiersteek bonden.

Boemerdeboem
Op de glanzende omslag prijkt een eenvoudig expressief geschilderd kinderkopje met een op oorwarmers lijkende headset. Is ze muzikaal en Boemerdeboem muziek? Nee, de geluidsgevoelige Bo, die vanaf een bruine muur uit een schilderij of raam kijkt, sluit met de headset turbulent gedonder buiten. Achter haar gaan verfstreken alle kanten op, rond de muur of het gebouw is het tot op de bodem blauw en rustig, hoog in de lucht hangen twee wolken. In het verhaal begrijpen de donderjagende wolken dat het ‘regenende’ meisje bang is. De kleine wolk heeft compassie en zorgt dat de rust weerkeert. In dit kinderboek verwoordt Smit de realiteit van angst voor onweer lichtvoetig, geeft ze wolken een stem en laat die met de angst wegdrijven. Het beeldende verhaal inspireerde Alette de Groot tot levendige illustraties in gemengde techniek. Zij gaf de wolken een gezicht en speelde met boemerdeboem. Anke Smit schreef een verhaal om te koesteren en eindeloos voor te lezen.

Haren, Aldtsjerk, 2016 ©Gerhild van Rooij, www.gerhildvanrooij.nl
Bo en de Boemerdeboem € 11,50
(Bestellen door € 11,50 + € 2,99 verzendkosten* over te maken naar rekening: NL77 ASNB 0708 9549 28 t.n.v. A.G. de Groot, Haren, o.v.v. “Bo”, uw naam, bezorgadres, * 2 of meer exemplaren, gratis verzending)